Datum: 2009-07-05
Ovanstående punkter åtgärdades utan ytterligare kostnader för oss! Visst, fönstrens horisontella förskjutning kvarstår fortfarande, men i och med att resultatet invändigt nu är visuellt acceptabelt, är denna horisontella förskjutning en "detalj" som endast syns utvändigt.
Vi vill i detta sammanhang även justera vår slutkommentar något.
Det tog lång tid, mycket engagemang och nästan en utbildning till fullfjädrad fönsterinstallatör, men till slut känns det som att Ektrands tog någorlunda ansvar och åtgärdade de mest uppenbara bristerna så det åtminstone visuellt blev så bra som möjligt... under rådande förutsättningar skall tilläggas ("felet" med att fönstrena är monterade med horisontell förskjutning kvarstår). Men vi känner oss fortfarande mycket kränkta av den initiala responsen på våra klagomål (med alla bortförklaringar om minsta mått för drevning som behövdes osv). Någon riktig ursäkt har vi heller aldrig fått!
Vi har nyss fått våra nya fönster från Ekstrands installerade och denna sida är vår recension av Ekstrands som leverantör och hur installationen utförts samt ett sammandrag av hur Ekstrands hanterat våra synpunkter. Är du snickare får du mer än gärna skicka ett mail () till oss med ditt utlåtande eller synpunkter på hur arbetet utförts.
Ekstrands fönster sticker ut ur mängden av fönsterleverantörer genom att de alltid producerar alla fönster helt utifrån kundens förutsättningar, dvs hos Ekstrands fönster behöver man inte välja fasta "modulmått". Man behöver alltså inte betala något extra för att få måttanpassade fönster, vilket Ekstrands självklart framhåller som oerhört starkt säljargument. Att få exakt rätt fönster utifrån just sina egna förutsättningar har fördelen att installationen och det visuella intrycket blir så optimalt som möjligt, även på äldre hus med udda fönstermått eller vid installationer som i vårt fall, där det tidigare saknas drevning då det ursprungligen är ett fritidshus.
Detta var den enskilt helt avgörande faktorn som gjorde att vi valde Ekstrands fönster som fönsterleverantör, trots att vi fått offerter som var billigare och snabbare leverans.
Så här i efterhand vet vi dock att detta "säljargument" helt saknar relevans, eftersom Ekstrands överhuvudtaget inte tar något ansvar i efterhand att fönstren får de mest optimala måtten. De har nämligen en klausul i kontrakret som lyder:
I den nya leveransen har leverantören att besluta om karmyttermått som kan avvika något från befintliga fönster.
Denna klausul är de heller inte sena att använda sig av och helt avfärda ev. klagomål i efterhand på vilka mått de nya fönstrena har.
Klicka på bilden för att förstora!
Vi har självklart påpekat och fört diskussioner med Ekstrands om att vi anser att resultatet inte är tillfredsställande. Ekstrands säljrepresentant (tillsammans med snickarna som gjorde installationen) har även besökt oss för att reda ut frågor och våra synpunkter. Dessvärre resulterade det mötet endast i ytterligare konkreta lögner från deras sida tillsammans med direkta förolämpningar såsom "Jag trodde ni ville bli av med skiten... jag tycker den var skitful" (angående den saknade lockpanelen) och spydiga insinuationer från självaste VD för Ekstrands att vi skulle vara oseriösa kunder med dåligt motiverade synpunkter.
Vi kan ju inte annat än att hålla med denna person som skriver (citat från en annan recension om Ekstrands fönster):
"I alla lägen har det visat en tråkig attityd och varit ganska snorkiga. Till och med VD för företaget vänder taggarna uttåt vid samtal och sådant rinner ju ner i organisationen..." Läs hela här
Här nedan presenterar vi alla de brister som vi har påpekat till Ekstrands. Döm själv om du finner dessa vaga eller tveksamma.
Denna punkt rinner iväg åt alla håll med ytterligare "nödlösningar" som följd. Fakta är att vi skrev på 1085 i kontraktet. Fakta är även att utvändigt mäter fönsteröppningarna 1080, invändigt 1100. Måttet 1085 hade med andra ord gett 15mm(delat på 2 sidor) plats till drevning, dvs 7.5mm på varje sida. Inga smyglistningar utvändigt eller andra nödlösningar hade behövts. Alla fönster hade vilat prydligt mot den utanpåliggande panelen med 2.5mm på varje sida, men ändå hade det varit 7.5mm plats runt om för drevning. Varför ändrades då måttet till 1070 vid en andra mätning och framförallt, utan att vi tydligt informerades om konsekvenserna.
Säljaren "sålde" ju in att ingen utvändig förändring skulle behövas med rätt mått (1085). Om de senare kommer fram till att måttet behöver justeras, anser vi att de är skyldiga att samtidigt tydligt informera om varför och vilka effekter det kommer att bli.
Säljaren själv medger att han varit "otydlig" på hur resultatet kommer att bli, men att 1070 var det mått som behövdes för att få till en bra installation och tillräckligt utrymme för drevning. Snickarna hävdar även de att minst 12mm behövs runt om för att dreva, och att 1070 (vilket gav 15mm på var sida, dvs 30mm mindre än ställplatsen) var optimalt...
Här finner du Skogsindustriernas byggbeskrivning (PDF) för installation av fönster. I den kan man läsa att minsta mått för drevning är 7mm (dvs fönstret behöver minst vara 14mm mindre än ställplatsen). Vid konfrontation med snickarna anser de att denna måste vara förlegad och gammal. "Man kilar inte fönster längre". VD däremot anser att detta endast är en byggbeskrivning för nybyggnation och alltså inte kan tillämpas i vårt hus.
När vi återställt lockpanelen, målning osv, visar det sig dock att detta hela tiden handlat om att Ektrands försöker dölja sina egna fel och brister med spydiga kommentarer och "kaxiga" förklaringar. Fakta är nämnligen att 5 av totalt 11 fönster endast har 7.5mm drevning på ena sidan. Resterande drevningsutrymme (22.5mm) ligger istället på den andra sidan (se bilder och utförlig beskrivning här till höger).
Antingen har fönstren installerats fel, eller så är det fel mått (dvs inte det mest optimala måttet för vårt hus)... ...oavsett så är det Ektrands som är ansvarig!
Ekstrands själva tycker att saken inte är relevant eftersom måttändringen behövdes och kontraktet ger dem rätt att ändra detta om de anser att det behövs. Att säljaren sålde in ett annat mått och att detta "...inte skulle kräva några utvändiga förändringar", anser de sig inte ha något ansvar för...
Restlist... hmmmm, nödlösningar i all ära, men borde inte den tidigare lockpanelplanken också bytts ut, så huset visuellt såg samma ut som före installationen. Det är väl i alla fall lite underligt att lämna en liten stump överst?
När vi konfronterar snickarna och Ekstrands med denna fråga, får vi direkta förolämpningar som svar tillsammans med konkreta lögner. Snickarnas egen åsikt om den saknade lockpanelen är citat: "Jag trodde ni ville bli av med skiten... jag tycker den var skitful". Därefter anser de att de erbjudit sig att lämna kvar de saknade bitarna så vi själva kunde sätta tillbaka dem. Skall man verkligen behöva acceptera ett avsågat snitt i panelen?
Sedan uppstår en milt sagt pinsam situation (för snickarna) i och med att vi påpekar att de inte alls ens kunnat lämna kvar lockpanelen, eftersom den ena numera sitter som list vid ytterdörren. Det är alltså en ren lögn att de kunde lämna kvar dessa. En lögn som de nu alltså inte längre kan "neka" till eftersom det finns visuella bevis...
Trots ovanstående så hävdar VD:n underligt nog i efterföljande e-post kommunikation att lockpanelerna fanns kvar i snickarnas bil och att vi kunde fått tillbaks dessa om vi velat. Menar han de avsågade stumparna som fanns kvar då (förutom att en lockpanel använts till ytterdörren upptäckte vi senare att lockpanelsstumparna som snickarna satt upp mellan fönstren inte är de som satt från början utan de är tillsågade bitar från gissningsvis de "bästa delarna" av de tidigare lockpanelerna)? Det fanns alltså endast kaffeved kvar av de tidigare lockpanelerna och detta tycker Ektrands VD att vi "kunde fått tillbaka om vi ville". Pinsamt Ekstrand!
Under de mindre fönstren är drevningen synlig utifrån. Vi påpekade detta redan innan snickarna lämnade huset och frågade om man inte borde sätta för där. Svaret var då: "Detta kan man göra som man vill..."
Samma fråga en gång till ger samma svar: "Man kan göra som man vill".
När frågan omformuleras till att istället vara: "Hade du satt för detta om det vore ditt hus?", blir svaret dock en annan: "Man borde nog täppa till..."
Skall det verkligen behöva gå till så. Skall man som lekman och amatör behöva fråga en yrkesverksam snickare tre gånger för att få ut sanningen?
Som sagt ovan, i och med att måttet 1070 innebar att fönstrena var mindre än fönsteröppningen utvändigt, behövdes smyglister för att dölja drevningen.
Vi ifrågasätter dock om detta skulle varit nödvändigt med optimalt mått (vi skrev på 1085 och med det måttet hade det inte behövts).
Oavsett frågan om minsta mått för drevning, blev vi aldrig informerade om att smyglistning utvändigt skulle göras. Tvärtom, säljaren "sålde" in att inget behövde ändras utvändigt. Dvs oavsett mått, anser vi att Ekstrands säljrepresentant brustit i sin information till oss.
Ekstrands säljrepresentant medger att han "nog varit lite otydlig" och anser därmed att saken är utagerad.
Bilden till höger visar smyglistningen inomhus. När vi träffade säljaren vid första mätningen, rekommenderade han oss att endast använda smyglister invändigt (samma lösning som vi hade tidigare). Anledningen var att riktiga fönsterfoder nästan skulle "krocka" horisontellt, eftersom fönstren sitter så tätt.
Så här i efterhand är det svårt att se hur riktigt foder nästan skulle "krocka" och vid mätning visar det sig att det skulle bli åtminstone några cm mellan varje foder, dvs ingen risk alls för att få plats horisontellt.
Säljaren vill inte kännas vid denna rekommendation alls när vi konfronterar honom, utan anser att det var vårt krav att endast smyglista invändigt, något vi bestämt avvisar och aldrig har haft som varken krav eller önskemål. Det enda vi uttalat som krav/önskemål är att vi ville ha så stor fönsteryta som möjligt.
Fakta är dock att det är absolut vanligast att använda fönsterfoder invändigt. Självklart kostar det dock lite mer, så Ekstrands sparade väl några kronor genom sin rekommendation när detta togs bort redan ur den preliminära offerten (trots att inte offertens totala pris ändrades).
Vi anser (och vet) att säljaren ljuger när han inte vill kännas vid sin tidigare rekommendation. Resultatet skulle blivit bättre med riktigt foder invändigt, särskilt när fönstrena vid den andra mätningen (som gjordes efter att offerten skrivits på) minskades ytterligare för att få plats med drevningen.
Vi anser att det är Ekstrands skyldighet att även omvärdera och ta hänsyn till till det totala resultatet och även andra rekommendationer och råd, om de ändrar måtten och/eller andra förutsättningar efter att vi skrivit på den slutliga offerten.
Vi rekommenderades ju att endast köra smyglister eftersom vissa fönster sitter tätt, men detta gällde inte ytterdörren som står ensam i hallen. Det står tydligt i vårt kontrakt att ytterdörren skulle ha riktiga lister (dvs dörrfoder), men icke...
När vi konfronterade Ekstrands med detta, var svaret "Det är en miss från vår sida, den skall ni självklart få kompensation för".
I efterföljande mail från VD (där de i princip nekar till ansvar för allt från skador, mått osv), nämns inte detta saknade foder alls.
Som sagt, vi rekommenderas att endast använda smyglister. Våra tidigare fönster hade ju denna typ av lösning (dock med rundad kant på båda sidor) vilket var en list som var ca. 1cm bred.
Nuvarande smyglister har alla olika bredd, de minsta på 2.9cm, de bredaste på 4.1cm.
Vid konfrontation med snickarna angående anledning, blev svaret att de tvingades till detta för att det skulle bli samma avstånd till det utfrästa spåret som löper i fönstren. Vi mätning visar det sig dock att detta avstånd ändå skiljer sig åt mellan olika fönster.
Ett av fönstren har en mindre repa i glaset. När säljaren/snickarna besökte oss för genomgång, noterades detta som synligt från 3 meters avstånd (branschnorm).
Efterföljande svar från VD förklarar att detta måste undersökas ytterligare och repan måste vara synlig i särskilda vinklar i särskilda ljus för att godtas som synpunkt.
När vi städade bort byggdammet visar det sig att även tröskeln till altandörren är spräckt. Än mer underligt blir det när vi meddelar Ekstrands säljrepresentant detta... och får svaret "Jag vet, vi har en notering om det!".
Underlig rutin att notera ett fel "internt" och undanhålla detta tills kunden påpekar bristen själv!
När snickarna konfronteras med varför de inte informerade oss om denna innan de lämnade huset, blir svaret: "Vi glömde, men vi informerade säljaren från bilen på väg hem".
Säljarens förklaring till varför vi inte fått reda på något förräns vi själva påpekade det, nästan en vecka senare, är: "Det var inte prio med tanke på all annan kommunikation...", men han lovar nu att tröskeln skall bytas ut v.28 (ca 2 veckor efter) av servicefolk från Ekstrands.
VD meddelar senare i e-postkommunikation att tröskeln inte alls skall bytas ut, utan istället lagas (antingen innan eller efter semestrarna... troligtvis efter gissar vi, eftersom det nu är semester och vi inget hört). Han hävdar att säljaren inte alls sagt att den skulle bytas ut.
Utöver själva fönsterinstallationen och dess brister, dyker det även upp åverkan i samband med att vi täcker av den täckpapp som vi lagt dit för att skydda våra golv.
Parketten har, precis vid altaningången, några rejäla slagmärken.
Vi påpekar detta via e-post och får svaret
"Märke i parketten, har kollat med montörerna men ingen känner sig träffad att de är orsaken till dessa märken.".
Detta är alltså samma montörer som "erbjöd" sig att lämna kvar de saknade lockpanelerna, trots att en av dem numera sitter som list vid ytterdörren. De "glömde" även att informera oss om den trasiga tröskeln som de redan visste om...
Vid den andra konfrontationen tar de dock på sig ansvaret för skadan i parketten och erbjuder sig att laga denna med ek-spackel vilket också gjordes på plats.
När vi sedan i e-postkommunikation påpekar att lagningen ändå är visuellt synbar, tar VD dock helt tillbaka att de skulle vara orsaken till skadorna, och att de "lagade" parketten som ren goodwill.
Vår nya dubbelsäng låg dubbelvikt, vilket verkar varit en bra arbetshöjd som arbetsbänk.
Vi vet inte vad som bränt hål i madrassen här, men något varmt var det i alla fall. Snickarna vill inte kännas vid detta alls, trots att vi påpekar att vi fick städa bort ganska mycket annat från madrassen också (byggrester typ), så sängen måste ha använts som "arbetsbänk". Snickarna tar dock inte på sig något ansvar oavsett.
Brännhålet är visserligen på undersidan och har ingen som helst funktionell betydelse, men vi tycker ändå det är värt att ta med i detta sammanhang då det visar på ett beteende hos snickarna.
Vi tycker att det är en gåta att Ekstrands inte känner något som helst ansvar för ovanstående punkter.
Det är oerhört trist att en fönsterleverantör som så vitt och brett målar upp bilder om "måttanpassningar", "optimala förutsättningar",och att de tar "totalt ansvar" för allt från mätning, "leverans och installation", så totalt saknar ansvarskänsla efteråt för vare sig att fönstrena passar optimalt, eller för skador på övrigt som uppkommit vid installation.
Det är även oerhört trist att bli bemötta med så stor arrogans som Ekstrands VD visar upp i vår kommunikation, där han å ena sidan trycker på att de själva är "experterna med 40-års erfarenhet" och att vi, som lekmän, inte skall lägga oss i frågor som minsta drevning osv... å andra sidan (ett mail senare) frågar varför vi inte själva agerade när säljaren/snickaren ändrade måttet vid en andra mätning. Han insinuerar att vi är oseriösa kunder och att de nu minsann "lärt sig" att de tex skall förbesiktiga alla golv i framtiden. Som sagt, det är PINSAMT att höra dessa bortförklaringar, förolämpningar och fabricerade argument när det finns visuella (och verbala) bevis för att de gång på gång ljugit oss rakt upp i ansiktet!
Om ni ändå, efter att ha läst ovanstående, överväger att anlita Ekstrands som totalleverantör till ert fönster eller dörrbyte, rekommenderar vi er att:
Som sagt, om du är yrkesverksam snickare får du mer än gärna kommentera nedanstående bilder och resultatet. Både ris och ros uppskattas.